Organisatie

Stichting Zorgorganisatie NIKO is een platte organisatie en wordt geleid door bestuurder, mevrouw Jenny Ploeg. Zij legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht.

Naast de bestuurder is de controller verantwoordelijk voor de financiën en sturen de teammanagers de teams op onze locaties aan. De verpleegkundigen zijn de zorgcoördinators van hun eigen team. En iedere bewoner heeft een zorgverantwoordelijke als aanspreekpunt.

Jaarlijkse publiceren wij de jaarverslagen hieronder op deze pagina. Het doel van deze verslagen is om inzichtelijk te houden hoe de organisatie staat, wat de plannen zijn en hoe wij deze gaan verwezenlijken.

Bij NIKO doen we het samen. We hechten veel waarde aan medezeggenschap. Hieronder kunt u lezen over de Cliëntenraad, de Ondernemingsraad en de Verpleegkundige Adviesraad.

Jenny Ploeg

Marjolein Zanen

Hartjes

Verslagen

Jaarlijkse publiceren wij de jaarverslagen. Het doel van deze verslagen is om inzichtelijk te houden hoe de organisatie staat, wat de plannen zijn en hoe wij deze gaan verwezenlijken.

Hartjes

Medezeggenschap

Cliëntenraad

De Cliëntenraad (CR) van NIKO bestaat uit vijf leden. Ieder lid vertegenwoordigt een bewonerscommissie. Er zijn meerdere bewonerscommissies, die de belangen behartigen van de bewoners. De CR is opgebouwd uit deelnemers uit de bewonerscommissies onder leiding van een voorzitter. De CR overlegt zes tot acht keer per jaar met de bestuurder.

Ondernemingsraad

De Ondernemingsraad (OR) is een gekozen medewerkersvertegenwoordiging die de belangen van de medewerkers in de organisatie behartigt, maar weegt deze ook af tegen de belangen van NIKO als geheel. Hoe de OR dat doet is vastgelegd in de Wet op de Ondernemingsraden. De Wet op de Ondernemingsraden geeft de OR hierbij een aantal handvatten. Zo moet bij belangrijke besluiten de OR om advies worden gevraagd en in sommige gevallen moet de OR instemming verlenen. De inbreng van en namens de medewerkers wordt buitengewoon serieus genomen. Uitspraken van de OR, als vertegenwoordigend orgaan van de medewerkers, vinden hun doorwerking in de besluiten van de bestuurder.

Verpleegkundige Adviesraad

Een Verpleegkundige Adviesraad (VAR) is een adviescollege van verpleegkundigen en/of verzorgenden voor directie en Raad van Bestuur van gezondheidsorganisaties. De belangrijkste taak van de VAR is het schrijven van gerichte adviezen aan directie en management. De adviezen die de VAR uitbrengt, houden altijd verband met de zorg voor bewoners of cliënten, het werk van verpleegkundigen en verzorgenden, kortom met kwaliteit van zorg en beroepsuitoefening. De VAR brengt gevraagd en ongevraagd advies uit.