De Meewerkende Werkbegeleider

4 september 2024

De rol van Meewerkende Werkbegeleider

In 2022 heeft NIKO, mede dankzij de samenwerking met LWWL, de rol van Meewerkende Werkbegeleider (MWB) ingevoerd. Deze werkbegeleiders zijn niet gebonden aan een specifieke zorgafdeling, maar maken deel uit van het team opleidingen. Ze maken hun eigen rooster en plannen dit in op basis van het rooster van de studenten die zij begeleiden.

Evaluatie van de nieuwe rol

Onlangs hebben we informatie opgehaald bij onze teammanagers om de impact van deze nieuwe rol te evalueren. Uit de vraag “Welke verschillen merk je als teammanager en medewerkers op in de dagelijkse werkzaamheden door de aanwezigheid van een meewerkende werkbegeleider?” kwamen de volgende voordelen naar voren:

• Betere communicatie en voortgangsinformatie: Teammanagers merken dat ze beter geïnformeerd zijn over de voortgang van de student door de korte lijnen tussen school en werkplek.
  • Verbeterd welzijn van studenten: Het welzijn van de student is beter in beeld, waardoor er adequaat gereageerd kan worden op eventuele problemen of behoeften.
  • Directe ondersteuning en advies: Studenten kunnen altijd direct terecht bij de MWB voor ondersteuning en advies, dankzij hun kennis en didactische vaardigheden.

Extra voordelen

Daarnaast stemmen de meewerkende werkbegeleiders af met de opleidingscoördinatoren, oefenen vaardigheden in de praktijk of skillslab, kijken opdrachten na, houden voortgangsrapportages bij en voeren beoordelingsgesprekken. Dit ontlast de medewerkers van de zorgafdeling.

Conclusie

Een meewerkende werkbegeleider zorgt ervoor dat studenten, ondanks de arbeidskrapte, alle benodigde aandacht krijgen om zich de functie eigen te maken. Dit is voor NIKO de oplossing om studenten enthousiast te houden en te behouden voor de zorg.